19/05/2026
في زمن بقى فيه الأكل مجرد “شبع”…
نسينا إن ربنا خلق في الطعام رحمة وشفاء 🌿
🍯 العسل شفاء
🫒 والزيتون بركة
🌴 والتمر طاقة ورحمة
🌾 والشعير راحة للجسد
🍇 والرمان والعنب رزق مليان فوائد
ديننا ماكانش بس عبادة…
كان أسلوب حياة يحافظ على القلب والجسد والروح ✨
قال تعالى:
﴿وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا﴾
الاعتدال…
هو السر اللي ضيّعه كثير من الناس.
همسة × خمسة 🌸
مش كل أكل يملأ المعدة يفيد الجسد…
لكن الطعام الطيب يصنع صحة، وراحة، ونورًا في الروح 💚