19/03/2026
Afgelopen maandag was ik op bezoek bij de dames van . Nou, dat mag je met recht een superstek noemen! Rondom een gebouw met historie ontworpen door architect Peutz. Hieronder delen zij zelf hun verhaal.
Dit is SuperStek!
SuperStek is een eetbare tuin in Heerlen op een prachtige groene plek aan de rand van het Aambos. Een plek waar we samen bouwen aan meer groen in de stad — en waar je vooral ook gewoon lekker buiten bezig kunt zijn.
We zijn in 2025 met z’n viertjes (Lenny, Christine, Janine en Dunja) opgestart omdat we het belangrijk vinden om buiten bezig te zijn, samen te werken met anderen, om weer écht te eten, te weten waar ons voedsel vandaan komt, hoe het groeit en wat er nodig is om het te laten groeien. Daarom werken we biologisch en volgens de principes van permacultuur: met respect voor de natuur, de bodem en alles wat daarin leeft. En we delen graag.
We zijn nog volop in ontwikkeling, maar de eerste stappen zijn al gezet: onze eetbare voortuin ligt er al en onze kweekkas is lenteklaar! Dit jaar gaan we verder met het aanleggen van de moestuin en pluktuin. En dat is nog maar het begin — we hebben grote plannen, zoals een voedselbos aan de rand van de tuin.
SuperStek draait voor ons om samen doen. Samen zaaien, bouwen, oogsten, leren en lachen. Even weg van je scherm, met je handen in de aarde. En om verbindingen leggen: zo hebben we nu al een leuk netwerk opgebouwd waarin we elkaar helpen. We krijgen bijvoorbeeld zaden van Zadenbieb Zuid-Limburg en Mondriaan Tuin en Kas helpt ons met opkweken van plantjes.
We willen ook een educatieve plek zijn. Denk aan het betrekken van scholen, het organiseren van workshops en lezingen — bijvoorbeeld over gezond eten en moestuinieren. Zo delen we kennis én maken we het makkelijker om zelf aan de slag te gaan.
SuperStek is een non-profit initiatief en draait op vrijwilligers en donaties. We zijn inmiddels met een aantal mensen aan het werk en kunnen hulp goed gebruiken. Ervaring is niet nodig — enthousiasme wel 😊 Lijkt het je leuk om mee te doen of eens te komen kijken? Stuur ons een berichtje en kom langs!
Samen maken we Heerlen groener, gezelliger en een stukje smakelijker.