Het verscholen binnenterrein was een aantal jaar ongebruikt en was bijna vergeten. Daarvoor was er een buurtspeeltuin waarvan wij de naam hebben overgenomen. De gemeente was direct erg positief over het eerste idee en was bereid om de grond en een kleine subsidie ter beschikking te stellen, als wij deze plannen verder wilden uitwerken. Wij hebben toen een plan opgesteld en een eerste tekening gema
akt. De tuin is nu weer goed begaanbaar en het overtollige regenwater komt weer in de putten uit. Daarna konden we als bewoners echt de handen uit de mouwen steken. We zijn eigenlijk enorm trots, dat wij dit project in enkele maanden (!) van de grond hebben gekregen. Samen bleken we de beschikking te hebben over enorm veel verschillende kennis (van planten tot elektriciteit, van bijen tot digitaal ontwerpen) en over een enorme inzet om het ook daadwerkelijk te doen. We hebben maar vier keer echt vergaderd en de rest is al doende gedaan, meestal in een wat kleiner groepsverband. Problemen zijn gaandeweg opgelost en nieuwe mogelijkheden zijn al doende ingepast. Aangezien de grond waarschijnlijk in enige mate vervuild is, wilden we niet in de volle grond onze groenten verbouwen. We hebben gekozen voor het makkelijke moestuin principe, wat ook wel bekend is als square-foot-gardening. We kweken dus in bakken, die we onderling verdeeld hebben. Meer informatie kan je bijvoorbeeld vinden op makkelijkemoestuin.nl
In de straat woont ook een imker in opleiding, die graag haar eerste volk in de tuin wilde hebben. Achter in de tuin staat nu een bijenstal met ernaast een vijver. Bijen hebben rust nodig, dus we hebben hier een prachtig stilteplekje gecreëerd waar je op een bankje ook zelf je rust kan vinden. Om deze bijen ook wat te eten aan te bieden en omdat we veel van bloemen houden, hebben we veel tijd besteed aan de borders. Een grote diversiteit aan planten die samen zo goed als het hele jaar bloeien zijn ondergebracht in een permacultuur met verschillende zones, waarbij ook rekening gehouden is met hun kleur en grootte. Het is nu al mooi om te zien, maar als dit helemaal tot wasdom is gekomen, zal het nog veel mooier zijn. Veel klimmers zijn dan tegen de muren opgeklommen en andere gewoon een stuk groter. Voorin de tuin is een fijne zonnige ontmoetingsplek met een blokhut en een kleine zandbak waar de jonge kinderen rustig kunnen spelen. Onder het genot van een kopje vers geplukte muntthee kunnen we hier tuintips, buurtnieuws en straatroddels uitwisselen. Er zijn ook een aantal kleine bakken speciaal voor kinderen en we denken al over wat meer educatieve toepassingen van onze tuin. Voorlopig beperken we ons tot onze eigen kinderen, die trouwens nu al niet alleen veel geleerd, maar ook al heel veel gedaan hebben. Een kleine kas en een aantal gemeenschappelijke fruitbakken completeren deze fantastische plek, die ons als buren nu al veel dichter bij elkaar heeft gebracht. Wij danken de gemeente voor haar brede steun en fonds 1818 voor de extra impuls. Ook zijn we erg blij met de extra planten van Jack de bloemenman en van diverse bewoners.