Het Laaks hofke

Het Laaks hofke Ecologische tuinontwerpen
Droomtuinen
Een siertuin om van te smullen
Gedroogde kruiden en thee's
Ecologisch gekweekte, eetbare plantenkwekerij

Bij Het Laaks hofke kan je terecht voor verse groenten en fruit (eco, bio), workshops, cursussen, tuinplannen, en meer. Het Laaks hofke staat voor natuur, rust en genieten. Of het nu gaat over je droomtuin laten ontwerpen, zelf je deodorant of wasmiddel maken of om heerlijke gewassen vers van het veld. Droom jij van een ecologische tuin waarin je kan genieten, boordevol lekkers maar waarin je ook

weinig ondehoud hebt? Wil jij graag ecologischer leven zonder in te boeten op luxe door bv. je eigen verzorgingsproducten te maken in een handomdraai en voor weinig geld? Koop jij graag je groenten, fruit, kruiden en bloemen vers van het veld; met liefde en zorg voor de natuur gekweekt zonder bestrijdingsmiddelen? Het Laaks hofke is "the place to be"


Op onze Website vind je hierover meer info. Onze pluktuin en winkel zijn gelegen aan het einde van een zandweg rechts naast Laakstraat 2 en links naast het bord einde bebouwde kom. Auto's zijn niet toegestaan op de wegenis naar onze pluktuin. Parkeren kan op de parking naast kinderopvang De Bereboot aan de overkant van de straat.

04/06/2026
Er zijn terug eetbare bloemen in alle kleuren beschikbaar voor het decoreren van gerechten, taart, drankjes,…Bestellen o...
01/06/2026

Er zijn terug eetbare bloemen in alle kleuren beschikbaar voor het decoreren van gerechten, taart, drankjes,…
Bestellen of meer info kan via mail of bericht.

Volgende week zondag, tijdens het eco opentuinweekend, is de kwekerij open voor verkoop.Er zijn nog een boel tomatenplan...
30/05/2026

Volgende week zondag, tijdens het eco opentuinweekend, is de kwekerij open voor verkoop.

Er zijn nog een boel tomatenplanten en 1-jarige die op een definitieve thuis wachten.
Laat die planten nu net ook in promo staan ;-)

Let op, het is de thuis kwekerij die open is, niet die op het veld.

Concreet:
Wanneer: Zondag 7 juni 9-12u
Waar: Bisschopslaan 69 2340 Beerse

24/05/2026

Vandaag geen bloem in de spotlight
maar wel een boom.

Onze moeras eik, Quercus palustris.

Op de achtergrond laten onze kippen, Hendrik de haan en Fons de kalkoen van zich horen.

Dit stuk ben ik trouwens aan het aanplanten met moederplanten voor de kwekerij.

Om in het thema bloemen te blijven,gisteren had ik het al over het Zonneroosje en eergisteren liet ik al een filmpje zie...
23/05/2026

Om in het thema bloemen te blijven,
gisteren had ik het al over het Zonneroosje en eergisteren liet ik al een filmpje zien van de bijen op het Grote Kaasjeskruid.

Vandaag dus wat meer info over Malva sylvestris 'Mauritanica'
Prachtige diep paarse bloemen, een cultuur variëteit van het inheemse Malva sylvestris en volledig eetbaar.
De plant is 1-jarig maar heeft winterharde zaden en met onze zachte winters leeft hij vaak meerdere jaren, ook de bloemen gaan door tot het vriest.

De bloemen en bladeren kunnen vers in salades, ze smaken ook als sla, maar ook gedroogd worden ze gebruikt.
Kaasjeskruid bevat namelijk veel slijmstoffen die verzachtend werken op onze slijmlagen (denk longen, slokdarm, maag,...)

Zowel als plantje als als gedroogde bloemen bied ik ze aan in de webshop, ze zitten o.a. ook in de Knuffelthee, Alpendroom, Sterktethee en Friendship.

Kijk hoe prachtig deze is, en die geur ... Heerlijk!Geen Roos, wel Zonneroosje of Cistus incanus.Deze van oorsprong medi...
22/05/2026

Kijk hoe prachtig deze is, en die geur ... Heerlijk!

Geen Roos, wel Zonneroosje of Cistus incanus.
Deze van oorsprong mediterrane plant is ook bij ons winterhard, bij erge vorst beschermen.
De bloemen bloeien maar 1 dag, net zoals bij de Daglelie, en zijn ietwat verfrommeld. Later op de dag komen ze mooi strak te staan.

Voor verkoop heb ik deze planten nog niet maar wel het gedroogde kruid als thee.
Cistus zit namelijk boordevol antioxidanten en heeft een kruidige zacht zoete smaak.
Ook medicinaal word het kruid ingezet maar door wettelijke bepalingen mag ik daar niet over uitwijden.

21/05/2026

Ooit kreeg ik boze woorden van een imker die haar bijenkasten op mijn veld wou plaatsen.

Ze wou dat ik betaalde om haar kasten hier te zetten,
Ik kreeg geen honing en moest een aanzienlijk bedrag betalen maar haar bijen zouden voor de bestuiving zorgen van mijn gewassen.

Mooie ruil misschien voor niet eco tuiniers maar echte eco tuiniers trekken zelf zoveel mogelijk wilde bedtuivers aan.

Ik moest lachen en weigerde te betalen voor iets wat niet nodig is hier.
In ruil voor honing mocht ze van mij haar kasten hier gratis zetten.
Dat viel niet in goede aarde, ik was niet realistisch en wereldvreemd …

Op dit filmpje zie, en hoor je, vooral 1 type bijen maar er zitten ook hommels, andere bijen, zweefvliegen, vlinders, kevers,…
Allemaal nodig voor een goed draaiend ecosysteem. Dit door zoveel mogelijk variatie in vegetatie, bijna jaarrond bloemen te hebben, geen bestrijdingsmiddelen enz.

Extra kasten zijn dus niet nodig hier.

Ps: ik heb geen problemen met imkers, enkel het onbegrip van deze ene imker (en later nog enkele andere) stootte me tegen de borst.

19/05/2026
Klaar voor 3 dagen Veel leuke standhouders, mooie omgeving, vogels en zelfs een koekoek op de achtergrond.
15/05/2026

Klaar voor 3 dagen

Veel leuke standhouders, mooie omgeving, vogels en zelfs een koekoek op de achtergrond.

Vandaag lentedrink aan het station van Bouwel Ik heb een berg tomatenplantjes, eetbare bloemen planten en kruidenplanten...
10/05/2026

Vandaag lentedrink aan het station van Bouwel

Ik heb een berg tomatenplantjes, eetbare bloemen planten en kruidenplanten bij.
En natuurlijk ook mijn gedroogde kruiden, thee, etherische olie en de nieuwe geurstenen.

Adres

Laakstraat 0
Beerse
2340

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Het Laaks hofke nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Het Laaks hofke:

Delen