02/03/2024
België is geen democratie, zegt terecht KBC topman Remi Vermeiren
‘Dit land is geen echte democratie omdat het een aantal democratische basisprincipes met voeten treedt. Zo heeft de Franstalige minderheid in dit land de facto een vetorecht bij de aanpassing van de bijzondere wetten – denk maar aan de uitermate belangrijke Financieringswet – die de verhouding tussen de beide taalgemeenschappen regelen. Daarnaast is er ook de gelijke vertegenwoordiging van Nederlandstaligen en Franstaligen in de federale regering, waardoor er bij een stemming in de ministerraad nooit een Nederlandstalige meerderheid kan ontstaan.’
‘Die pariteit is overigens ook doorgetrokken naar belangrijke instellingen zoals het Grondwettelijk Hof of de Raad van State. En dan zwijgen we nog over de zogenaamde alarmbelprocedure in het Parlement, waarbij wetsontwerpen of -voorstellen door driekwart van de vertegenwoordigers van een bepaalde taalgroep naar de federale regering kunnen worden doorverwezen. Waar dan, net door die pariteit, bepaalde voorstellen nooit zullen worden goedgekeurd. De Vlaamse meerderheid in dit land wordt zo buitenspel gezet, en het ‘één man, één stem’-principe wordt genegeerd. Het punt is niet zozeer dat maar heel weinig mensen dit lijken te beseffen, het is nu eenmaal ook allemaal bijzonder ingewikkeld. Veel pijnlijker is de vaststelling dat ook Vlaamse partijen die de voorbije decennia heel vaak deel uitmaakten van de federale regering, onder meer Open Vld en CD&V, altijd prioriteit gaven aan het behoud van die ondemocratische constellatie.