16/06/2026
Parveke ei oo pelkkä säilytystila.
Se on hyvinvointitila. 🌿
Parveke, terassi tai piha jää helposti paikaksi, johon kerätään ylimääräiset tavarat.
M***a entä, jos ajattelisit sitä toisella tavalla?
Entä, jos ulkotila olisikin kodin tärkein hyvinvointitila kesällä?
Biofiilisessa suunnittelussa hyvinvointi syntyy ympäristöstä, joka tukee palautumista, rauhoittumista ja hyvää oloa. Kesällä siihen ei tarvita suuria investointeja – muutama harkittu elementti riittää.
Kolme asiaa, joista lähtisin liikkeelle ja jotka tekevät kenties suurimman vaikutuksen:
🌿 1. Vehreys
Ei liene yllätys, että kasvit on ekana mun listalla.
M***a kasvit tekee tilasta elävän.
Ne pehmentää ympäristöä, tuo vuodenaikojen vaihtelun lähelle ja vahvistaa yhteyttä luontoon.
Jo muutama ruukku voi muuttaa tilan tunnelman täysin. Kasveja valitessa ole tarkkana, esim. tulikuuma parveke ei ole suotuisa paikka mille tahansa kasville.
Ja hei, kasvit hellivät kaikkia aisteja, kun valitset tuoksuvia tai miksei maistuviakin lajeja.
☀️ 2. Tunnelma
Hyvinvointitila kutsuu viipymään.
Tarkoitus on, että tilassa voi rentoutua, levätä ja palautua.
Lisää mukava istuin, pehmeitä tekstiilejä, lyhtyjä tai ulkovaloja. Kun tila tuntuu kutsuvalta, sitä tulee myös käytettyä.
Ulkotila ei ole kodin jatke vain neliöiden vuoksi – se on hyvinvoinnin jatke. Kunhan siitä tekee sellaisen.
🪵 3. Selkeys
Hyvinvointi ja visuaalinen rauha kulkee käsi kädessä. Kun ulkotila ei oo varasto, vaan sillä on oma tarkoituksensa, myös mieli rauhoittuu.
Säilytä vain se, mikä tukee tilan käyttöä. Jos tilassa tarvitsee säilyttää jotain, mikä osuu koko ajan silmään, hanki esimerkiksi kätevä säilytyspenkki, jonka sisään saat tavarat.
Poissa silmistä, poissa mielestä.
Muista myös, että hyvinvointitilan ei tarvii olla suuri.
Se voi olla pieni parveke, muutaman neliön terassi tai puutarhan rauhallinen nurkka.
Tärkeintä on, että siellä on hyvä olla.
💚 Mikä on sun ulkotilan tärkein elementti – kasvit, mukava istuin vai kenties tunnelmavalaistus?