16/04/2016
Kaikki kevättakkini on tarkoitettu lyhyille helmoille ja tarvitsin sellaisen melkein maata viistävän. Niin, mistä sitä ei tekisi pellavakauppiaana omia vaatteitaan kuin pellavasta. Mustasta ja helmenharmaasta, lähes villamaisesta paksusta täyspellavakankaasta suunnittelin, leikkasin ja kasasin sitten keskiviikkoiltani ratoksi täyspitkän kääntötakin.
Siinä ommellessani tuli vain mieleen konepiirustuksen opettajan opit ja kauhistunut ilme, kun totesin, että samalla tavallahan voi työstää kankaasta kappaleita kuin teräksestäkin. Minä sovellan kyllä vaatteiden suunnittelussa, kaavoituksessa ja kankaiden leikkaamisessa täysin noita koneenrakennuksen oppeja työvälineinäni vain mittanauha, sakset, ompelukone ja intuitio siitä, mitä lopputulos pitäisi olla. Työvaiheet olisi tietenkin voinut tehdä vähän järkevämmin, m***a halusin nähdä, miten kangasvalintani toimii.
Kevättakkini on nyt kuitenkin lähes valmis. Helma ja hihansuut pitää vielä ommella, ja sitten silityslaudan kautta käyttöön, ja menoksi.