06/06/2026
"Älä heitä vanhaa menemään - joku rakentaa siitä vielä tulevaisuuden."
- PuuhaMari 🌷
Lähdin Raumalta maailmalle, kun olin 18-vuotias. En tiennyt vielä kuka olin, m***a tiesin mitä halusin: kouluttautua näyttelijäksi.
Vuosien varrella kaupungit ja maat vaihtuivat parin vuoden välein. Joskus opiskelujen takia, joskus töiden. Jokainen muutto vei minut uuteen - useimmiten tyhjään - asuntoon.
Rakensin kodin aina siitä, mitä paikanpäältä löysin; kirppislöydöistä, halvoista ja ilmaisista huonekaluista... Niistä tuli minulle tapa muodostaa uusi koti, joka aina huokui juuri sitä henkeä, mitä kulloinkin elämässäni eniten tarvitsin.
Kun sitten taas tuli aika muuttaa seuraavaan maahan, myin lähes kaiken ja aloitin uuden elämänvaiheen ihan uusissa tunnelmissa. En siksi, etteivät kalusteeni olleet minulle tärkeitä, vaan siksi, että ne olivat tehneet tehtävänsä.
Oli jonkun muun vuoro iloita siitä, mitä minulla oli antaa eteenpäin - ja hän sai jatkaa kalusteiden kanssa oman makunsa mukaisella tavalla. Se tuntui oikealta. Kalusteeni eivät koskaan olleet vain huonekaluja, ne edustivat aina uutta alkua.
Ajattelen samoin vieläkin: huonekalujen ikä tai kunto eivät useinkaan ole suuri ongelma. Ne ovat yhä raaka-ainetta jollekin uudelle: elämälle, kodille - jopa uudelle ihmiselle!
Ehkä juuri siksi lopulta päädyinkin tekemään nykyistä työtäni? Jokainen tuunattu kaluste ja esine muistuttaa minua siitä, että mikään ei ole lopullista. Kaiken voi tehdä uudeksi - kuluneen ja pois heitetynkin!
Kysy siis itseltäsi: "Olenko valmis luopumaan vanhasta lipastosta, tuolista tai hyllyköstäni jonkun muun hyväksi? Vai rakastanko sitä vielä itse?"
Joskus vanha kaluste päätyy jonkun toisen kotiin, ja saa diellä uuden elämän. M***a toisinaan huomaat, että sinulla on hallussasi huonekalu, josta et ole vielä valmis luopumaan... Huonekalua, joka vain odottaa seuraavaa lukua...
Valitse yksi kaluste, jonka pelastat, ja tule valitsemaan siihen oikeat tuotteet PuuhaMarin verstasmyymälästä Porissa, tai verkkokaupasta!!
www.puuhamari.fi