14/12/2025
Sain viestin, jonka ydin oli tämä: Sattuuko sulla olla vinkkejä, miten lapsi oppisi luopumaan paremmin? Tai ei itkisi tavaroiden perään?
Ammattijärjestäjänä, m***a myös äitinä, tämä kysymys on tärkeä ja tosi kiinnostava, ja veikkaan, että moni vanhempi samaistuu luopumisen vaikeuteen.
Voisiko pohtia yhdessä, mistä irtipäästämisen vaikeus johtuu? Olisi kiinnostavaa päästä sen juurille. Joillekin luopuminen on vaikeampaa kuin toisille. Tähän vaikuttaa esim. se kiintyykö tavaraan.
Jokin luopumisessa aiheuttaa tunneraktion. Tavara voi tuoda mieleen muistoja. Toisille tavara symboloi pysyvyyttä ja turvaa. Joskus neuroepätyypillisyys tai OCD voi liittyä myös näihin tavarasuhteen haasteisiin.
Kysyjä itse kertoi, että he ottavat kuvan tavarasta ja käyttävät harkinta-aikaa eli tavaran voi vielä vetää takaisin, jos sitä alkaa kaivata tietyn ajan sisällä.
Tärkeää on, että luopumista harjoitellaan lapsen tahtiin. Voi olla paikallaan muistuttaa lasta siitä, että saa tulla tunteita ja saa tuntua vaikealta. Yhdessä voi käydä läpi lapsen kanssa, mikä huolettaa, pelottaa, surettaa jne. eli sanoittaa taustalla olevia tunteita ja ehkä tunnistamattomia pelkoja.
Lapsi voi esimerkiksi kantaa huolta siitä, että muistot katoaa tavaran mukana. Silloin hän voi tarvita vahvistusta sille, että muistot pysyy, vaikka tavara lähtee.
On hyvä käydä läpi myös elämän ja tavaran kiertokulkua: on osa elämää, että eri tavaroita tarvitaan eri elämänvaiheessa. On luonnollista tuntea haikeutta, kun joku vaihe loppuu ja tavara käy tarpeettomaksi. Se ei kuitenkaan ole merkki siitä, etteikö tavarasta olisi turvallista ja OK luopua.
Koulutettuna ammattijärjestäjänä tahdon muistuttaa, ettei toisen tavaroita saa hävittää ilman lupaa. Lapsen kanssa karsimis- ja järkkäilypuuhat kannattaa ajoittaa hetkeen, jolloin olo on kummallakin virkeä ja tehdä ennemmin lyhyt hetki kerrallaan.
Lisää ajatuksia karsimisesta ja järjestämisestä lapsen kanssa löydät -tilini Lastenhuone -kohokohdasta.
Onko sulla hyviä ideoita, miten luopumista voi harjoitella? Jaa ajatuksesi kommentteihin! 👇🏼
Lempeää luopumista!
- Ammattijärjestäjäsi Mari 💞