08/05/2026
'Blieken op d'n bouw'
Hoogste, of zoals ik met een knipoog zeg Hoogste(de) tijd, voor een update van de bouw in Rooi, ook wel eens Sint-Oedenrode genoemd.
Afgelopen maandag ben ik daar na een week vakantiepauze weer gaan kijken naar de vorderingen. In de tussentijd is veel werk verzet en hard gewerkt voor én achter de schermen.
>De prefab kelder is geplaatst, de EPS funderingskisten gevuld met beton én het nodige wapeningsstaal en de riolering en drainage is voorbereid.
Zoals te zien is op de foto’s wordt nu hard gewerkt aan de opmetseling onder de vloeren.
Samen bouwen de bewoners aan hun eigen huis. Bij het metselen heeft iedereen een eigen rol, of het nou opperen, speciemaken, profielen stellen of metselen is, iedereen draagt letterlijk en figuurlijk zijn steentje bij. Niet in de laatste plaats omdat de stenen ook van verschillende plekken komen. Partijtje hier, partijtje daar, 10 x 100 is ook 1000 zeg ik dan altijd. Met mooie verhalen op de koop toe.
Ik word er blij van om het allemaal zo te horen én te zien. Er stroomt hier een mooie energie op de bouw, kan bijna ook niet anders op zo’n prachtige plek in het Brabantse Landschap.
Het maakt dat ik wel bijna elke dag even zou willen gaan blieken op d’n bouw in Rooi.
Áchter de schermen zijn we nu volop bezig met de technische uitwerking van het huis. V&S Authentiek Bouwen legt de laatste hand aan het voorbereiden van de houtbouw in goed overleg met constructeur Verhoeven Leenders.
In afstemming met Pladeko bepalen we de definitieve maatvoeringen van de hoogwaardige houten kozijnen van Kneer-Südfenster. Daarbij elkaar scherp houden en kritisch blijven, maar altijd op basis van respect voor elkaars kennis en kunde en met een vleugje humor.
‘En maak je dan een foto vanaf hetzelfde standpunt Joris?’
Jazeker, of nou ja, bij benadering, want mijn fotos blijven nou eenmaal het werk van een mens.
Geweldig, die explosie van groen sinds de vorige keer dat ik er was (zie voor de aardigheid ook mijn vorige bericht op mijn website). Lekker fris ook na het ‘sappige buitje’ tijdens het ontwerpoverleg.