Joris Hoogstede Architectuur

Joris Hoogstede Architectuur Persoonlijke architectuur waarin opdrachtgever en ontwerpvraag centraal staan in ieder project. Unie

'Blieken op d'n bouw'Hoogste, of zoals ik met een knipoog zeg Hoogste(de) tijd, voor een update van de bouw in Rooi, ook...
08/05/2026

'Blieken op d'n bouw'

Hoogste, of zoals ik met een knipoog zeg Hoogste(de) tijd, voor een update van de bouw in Rooi, ook wel eens Sint-Oedenrode genoemd.

Afgelopen maandag ben ik daar na een week vakantiepauze weer gaan kijken naar de vorderingen. In de tussentijd is veel werk verzet en hard gewerkt voor én achter de schermen.
>De prefab kelder is geplaatst, de EPS funderingskisten gevuld met beton én het nodige wapeningsstaal en de riolering en drainage is voorbereid.
Zoals te zien is op de foto’s wordt nu hard gewerkt aan de opmetseling onder de vloeren.

Samen bouwen de bewoners aan hun eigen huis. Bij het metselen heeft iedereen een eigen rol, of het nou opperen, speciemaken, profielen stellen of metselen is, iedereen draagt letterlijk en figuurlijk zijn steentje bij. Niet in de laatste plaats omdat de stenen ook van verschillende plekken komen. Partijtje hier, partijtje daar, 10 x 100 is ook 1000 zeg ik dan altijd. Met mooie verhalen op de koop toe.

Ik word er blij van om het allemaal zo te horen én te zien. Er stroomt hier een mooie energie op de bouw, kan bijna ook niet anders op zo’n prachtige plek in het Brabantse Landschap.
Het maakt dat ik wel bijna elke dag even zou willen gaan blieken op d’n bouw in Rooi.

Áchter de schermen zijn we nu volop bezig met de technische uitwerking van het huis. V&S Authentiek Bouwen legt de laatste hand aan het voorbereiden van de houtbouw in goed overleg met constructeur Verhoeven Leenders.
In afstemming met Pladeko bepalen we de definitieve maatvoeringen van de hoogwaardige houten kozijnen van Kneer-Südfenster. Daarbij elkaar scherp houden en kritisch blijven, maar altijd op basis van respect voor elkaars kennis en kunde en met een vleugje humor.

‘En maak je dan een foto vanaf hetzelfde standpunt Joris?’
Jazeker, of nou ja, bij benadering, want mijn fotos blijven nou eenmaal het werk van een mens.

Geweldig, die explosie van groen sinds de vorige keer dat ik er was (zie voor de aardigheid ook mijn vorige bericht op mijn website). Lekker fris ook na het ‘sappige buitje’ tijdens het ontwerpoverleg.

Met de vakantieperiode in het verschiet liggen voor diverse lopende projecten de vergunningaanvragen bij de gemeenten.Da...
25/07/2025

Met de vakantieperiode in het verschiet liggen voor diverse lopende projecten de vergunningaanvragen bij de gemeenten.

Dat gaf de voorbije dagen mooi de gelegenheid om de foto's die ik maakte van de villa voor Kelly & Brian toe te voegen aan de projectpagina op de website.

Hierbij alvast twee voorproefjes.
Benieuwd naar meer foto's van dit project?

https://www.jorishoogstede.nl/woonhuis-aj-sevenum/

Mooie zomer gewenst!

Gisteren weer eens fijn een dag op pad geweest om foto's te maken van een van mijn projecten: de villa in Sevenum die ik...
04/07/2025

Gisteren weer eens fijn een dag op pad geweest om foto's te maken van een van mijn projecten: de villa in Sevenum die ik mocht ontwerpen voor Kelly, Brian en de kinderen.

Het was de eerste keer dat ik zowel het huis als de tuin in voltooide staat zag. Je kunt je wellicht voorstellen dat ik bij aankomst al een grote glimlach op mijn gezicht had en die is er niet meer afgegaan gisteren. Plaatje!

Als opdrachtgevers je zeggen dat het elke keer een feest is om aan te komen rijden en thuis te komen is dat een natuurlijk een groots compliment.
Dat is waar ik het voor doe, ontwerpen aan een thuis voor mijn opdrachtgevers.

Heel dankbaar voor alle gastvrijheid en ruimte die ik gisteren kreeg om foto's te maken zodat ik jullie binnenkort meer kan laten zien.

Stay tuned & voor nu een mooi weekend gewenst!

📷

'drieGent'Deze post had ook ‘drieluik’ getiteld kunnen zijn, ware het niet dat de oorsprong van dit verhaal in Gent ligt...
26/06/2025

'drieGent'

Deze post had ook ‘drieluik’ getiteld kunnen zijn, ware het niet dat de oorsprong van dit verhaal in Gent ligt en niet in Luik.

Het voorbije weekend waren Renske en ik in Gent. Omdat het al even geleden is dat ik daar was, was ik benieuwd of mijn enthousiasme over de stad net zo groot zou zijn als voorheen.

Kort gezegd: 'Zeker en vast!'

Een eerdere keer was in 1994. Tekenen was op het Stedelijk Gymnasium Breda, waar ik toen middelbare scholier was, helaas geen eindexamenvak. Tekenlessen stopten na het derde lesjaar.
Gelukkig was daar docent tekenen, Paul Moggré, die liefhebbers van het vak aanbood buiten de reguliere lesuren verder te leren. Twee liefhebbers in getal waren we. Hoewel eigenlijk drie, want Paul was als docent zeker een van ons. Hij liet me kennismaken met diverse grafische technieken, zoals zeefdrukken en etsen.

Voor het etsen gebruikten we een eenvoudig houten stokje met een spijker en een omgekeerde viltstiftdop als bescherming voor het scherpe puntje. Het pennetje zit nog altijd in mijn tekendoos van toen.
Paul bereidde de etsplaat voor met was zodat ik daar naar hartenlust en heel pietje-precies in kon krassen. Buiten lesuren op school en daarna thuis op mijn zolderkamer.
Als de 'gekraste' tekening klaar was ging de etsplaat op school het zuurbad in en werden al die priegellijntjes hele fijne groefjes, klaar om ingewreven te worden met inkt voor een gang door de etspers. Niet alleen de groefjes van de etsplaat, ook die van mijn vingers vulden zich zo meer dan eens met inkt.

Een van de etsen uit die periode is naar een analoge foto die ik in 1994 maakte van de Sint-Baafskathedraal in, jawel, Gent.
Het resultaat van mijn geëtste tekening in spiegelbeeld was een serie van zes afdrukken. Die gingen de wereld niet over en hingen niet in musea of galeries. Wel hing er eentje bij mijn oma aan de muur. Net als zij op mij was ik daar maar wat trots op.

Afgelopen weekend moest ik weer aan die ets denken toen de kathedraal tijdens ons bezoek geregeld in mijn blikveld verscheen. Een andere route en een ander standpunt dan toen, maar toch weer een foto gemaakt. Een foto die kort geleden en ver verleden met elkaar verbindt.

Vandaag heb ik de analoge foto, etsplaat en afdruk digitaal vastgelegd. En met deze post gaan ze tóch nog de (digitale) wereld over. Bij het fotograferen heb ik niet gekozen voor een traditioneel drieluik zoals het Lam Gods van Van Eyck in de kathedraal, maar als stapeling op elkaar in mijn variant daarop 'drieGent'.

Afgelopen 1 juni bestond Orangerie Mattemburgh 20 jaar. Een bijzondere mijlpaal voor Frank en Marloes van Akkeren die op...
06/06/2025

Afgelopen 1 juni bestond Orangerie Mattemburgh 20 jaar. Een bijzondere mijlpaal voor Frank en Marloes van Akkeren die op deze unieke plek al talloze gasten zo gastvrij hebben mogen ontvangen.

Nog altijd ben ik maar wat trots dat ik in de periode 2014-2018, samen met Koen van Heeswijk en Wessel Zonneveld en zovelen andere 'samenbouwers' een grote bijdrage mocht leveren aan de bijzondere gebouwen die het landgoed rijk is.
In die periode realiseerden we namelijk de nieuwe restaurantvleugel bij de rijksmonumentale orangerie, een nieuwe poort in de tuinmuur van de moestuin en als slotstuk de 'plantenkathedraal', een nieuwe winterstalling voor de bijzondere kuipplantencollectie die het landgoed rijk is.

Met een glimlach op mijn gezicht zie ik Koen en mij nog zitten op het terras bij de orangerie toen we voor het eerst een bezoek aan de Mattemburgh brachten om de locatie te gaan verkennen. En met eenzelfde grote glimlach denk ik terug aan de gastronomische gastvrijheid en passie waarmee Frank bij een projectoverleg altijd iets lekkers op tafel zette.

In het 20-jarige bestaan van Orangerie Mattemburgh zag ik de afgelopen dagen een mooie aanleiding om die drie bijzondere projecten eindelijk eens netjes op de website te zetten. Foto's en een 'korte' projectbeschrijving. Kort is in dit opzicht een uiterst relatief begrip, want er is zo ongelooflijk veel over deze projecten te vertellen. 'Waar het hart vol van is....' zullen we maar zeggen.

Meer zien en lezen over deze projecten?

- De uitbreiding van het restaurant
https://www.jorishoogstede.nl/portfolio/restaurant-orangerie-landgoed-mattemburgh/
- De nieuwe wintertuin
https://www.jorishoogstede.nl/wintertuin-landgoed-mattemburgh-hoogerheide/
- De tuinpoort
https://www.jorishoogstede.nl/tuinpoort-landgoed-mattemburgh/

Als je eens in de buurt van Landgoed Mattemburgh (Hoogerheide/Bergen op Zoom) bent, ga dan zeker met eigen ogen zien wat het resultaat is van alle inspanningen van Brabants Landschap op deze prachtige plek.

Goed weekend!

Nat maar voldaan.Het was een grauwe en vooral erg natte vrijdagmiddag toen ik vorige week de bouwplaats van de in aanbou...
29/10/2023

Nat maar voldaan.

Het was een grauwe en vooral erg natte vrijdagmiddag toen ik vorige week de bouwplaats van de in aanbouw zijnde villa in Sevenum bezocht.

Maar de glimlach op mijn gezicht was er niet minder om.

Want ook al lijkt er nog niet veel te zien, alle verschillende ruimten in het huis hebben al hun vorm gekregen en de diverse zichten van binnen naar buiten op het groene omringende landschap zijn al goed te ervaren. Op de tweede foto een van de slaapkamers met zicht op de achtertuin.

Ik kijk nu al uit naar mijn volgende keer dat ik in Sevenum kan ga kijken!

Knap dakwerk! Belangrijk onderdeel van de verbouw in Heeswijk-Dinther is het vervangen van de bestaande daken en het mak...
30/07/2022

Knap dakwerk!

Belangrijk onderdeel van de verbouw in Heeswijk-Dinther is het vervangen van de bestaande daken en het maken van een nieuw zadeldak op de bestaande aanbouw.
Er is al hard gewerkt en de drie kappen grijpen op een mooie manier in elkaar resulterend in een fraai lijnenspel van gordingen, muurplaten, kepers en spanten.

Zoals vorige week al aangekondigd, deze week een fotografische stop met projectfoto's van de villa Veldhoven.Het verhaal...
19/11/2021

Zoals vorige week al aangekondigd, deze week een fotografische stop met projectfoto's van de villa Veldhoven.

Het verhaal achter dit woonhuis is nog steeds bijzonder, omdat het volledige ontwerpproces, van eerste schets tot en met de vergunningaanvraag, eind 2018 in amper twee maanden tijd plaatsvond in een kort en intensief ontwerptraject samen met fijne opdrachtgevers Walter en Miranda.
Na de vergunningverlening was Aannemersbedrijf Haex B.V. verantwoordelijk voor de uitvoering van het ontwerp onder projectbegeleiding van Aschwin van den Heuvel van Villapool.

Intussen staat het huis er al weer een kleine twee jaar en is ook de tuin naar ontwerp van ZO. Tuinontwerp afgelopen jaar aangelegd. De planten hebben nog wat tijd nodig om te volgroeien, maar om op mijn website toch een indruk te geven van dit bijzondere huis heb ik afgelopen september foto's gemaakt van het exterieur. Een fotoshoot van het interieur staat nog op de planning. En omdat ook de verlichting binnen en buiten zorgvuldig gekozen zijn, staan een paar opnames tijdens het blauwe uur ook zeker op mijn verlanglijstje.

Meer foto's en informatie over het ontwerp is te vinden op: https://www.jorishoogstede.nl/portfolio/woonhuis-a-s-veldhoven/

Fijn weekend!

Bijna weekend! En dus is het de hoogste tijd voor een rondje nieuwe projectfoto's.Waren we vorige week bij de vrijstaand...
12/11/2021

Bijna weekend! En dus is het de hoogste tijd voor een rondje nieuwe projectfoto's.

Waren we vorige week bij de vrijstaande woning in Waalre, deze week reizen we naar Sevenum. Daar staat de nieuwbouw van vergader- en bijeenkomstlocatie Hoeve Rosa - buitengewoon inspirerend van Fons en Yvonne Kersten op het erf van hun fraaie monumentale hoeve. Wat een eer om samen met deze opdrachtgevers aan deze bijzondere plek te mogen ontwerpen!
Mede dankzij het buitenontwerp van Studio Siebers en het interieur naar ontwerp van Ilona Janssen Soberjé (StudioELF) is het een meer dan prachtige plek geworden waar gebouw, landschap/tuin en interieur helemaal samenkomen.
Echter, je kunt het als ontwerper(s) nog zo mooi op tekening voorstellen, zonder een goede uitvoering blijft het slechts een papieren plan. Dus ook hulde aan Peters Bouw en Onderhoud, Jansen Bartels Installatietechniek en Geert van Gassel voor de uitvoering van de bouw, installaties en het interieur. Stuk voor stuk vakmensen die voor hoog niveau in hun werk gaan.

Meer beelden, ook van het interieur, op:

https://www.jorishoogstede.nl/portfolio/bijeenkomstgebouw-hoeve-rosa-sevenum/

Fijn weekend en volgende week...Veldhoven!

Foto's © Joris Hoogstede Architectuur

De vraag is natuurlijk altijd wat is het juiste moment om foto's te maken van projecten die je hebt ontworpen?Zoals in e...
05/11/2021

De vraag is natuurlijk altijd wat is het juiste moment om foto's te maken van projecten die je hebt ontworpen?

Zoals in een eerder bericht was dat voor de woning in Waalre half september dit jaar. Het huis is intussen een paar jaar bewoond. Het ontwerp staat er nog tiptop bij, de aangelegde tuin kleurde nog lekker groen, het gras was keurig gemaaid door een trotse opdrachtgever/bewoner des huizes en dat alles in aangenaam eerste herfstzonlicht.
Na deze fotoshoot volgden nog twee projecten die ik vastgelegd heb voordat anderhalve week geleden bij een lompe (but then again, dat zijn ze altijd) inbraak in mijn bedrijfsruimte onder andere werkelijk al mijn camera-apparatuur zogezegd in andere handen overging. Er is helemaal niets meer van de collectie waaraan ik al sinds 2005 heb gebouwd. En ja, het zijn slechts 'spullen', maar stuk voor stuk met een verhaal waardoor het me toch meer raakt dan ik 'verstandelijk' zou willen.

Achteraf gezien heb ik dus op het perfecte moment foto's gemaakt van een aantal projecten. Al had ik de juistheid van het moment liever toch hoofdzakelijk het fijne licht van die prachtige septemberdagen toegekend.

Meer plaatjes: https://www.jorishoogstede.nl/portfolio/woonhuis-vdk-s/

Binnenkort ook de beelden van de andere fotoshoots!

Adres

Lijsterbesstraat 18
Eindhoven
5616LE

Openingstijden

Maandag 08:30 - 18:30
Woensdag 08:30 - 18:30
Donderdag 08:30 - 18:30
Vrijdag 08:30 - 18:30

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Joris Hoogstede Architectuur nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen