25/05/2015
Het bouwen van je droomhuis wordt vanuit de overheid goed gestimuleerd.
Mogelijke wijzigingen Bouwbesluit 2012 per 1 juli 2015
Het Bouwbesluit gaat per 1 juli 2015 voor de particuliere bouwer wezenlijk veranderen. Tenminste als de plannen door de 2e kamer komen! Geen daglichteisen meer, geen minimale plafondhoogten, de trap zo stijl maken als je zelf wilt, en de badkamer zo klein of groot als je wenst! Helaas voor de projectontwikkelaars…Bij seriematige woningbouw blijven de huidige regels van kracht! Energieprestatie eisen, ventilatie-eisen en eisen ten aanzien van duurzaam bouwen blijven voor iedereen onverminderd van kracht!
Het voorstel om het Bouwbesluit aan te passen is in januari naar de Tweede Kamer gestuurd. Als het voorstel wordt aangenomen, dan zijn de volgende passages uit het Bouwbesluit na 1 juli 2015 niet meer van toepassing op het bouwen van een huis voor particulier eigendom:
• Afdeling 4.3. Badruimte, nieuwbouw
• Afdeling 4.4. Bereikbaarheid en toegankelijkheid, nieuwbouw
• Afdeling 4.5. Buitenberging, nieuwbouw
• Afdeling 4.6. Buitenruimte, nieuwbouw
• Artikel 6.10. Aansluiting op het distributienet voor elektriciteit, gas, en warmte
Woonfunctie voor particulier eigendom (geen projectmatige woningbouw)
Voor de nieuwe woonfunctie in particulier eigendom zijn de volgende wijzigingen voorgesteld:
• De bruikbaarheidsvoorschriften voor nieuwbouw van hoofdstuk 4 zijn niet van toepassing.
• De nieuwbouwvoorschriften voor afscheidingen, trappen en hellingbanen (afd. 2.3, 2.4, 2.5, 2.6) zijn niet van toepassing.
• De nieuwbouwvoorschriften voor daglichttoetreding (afd. 3.11) zijn niet van toepassing.
• De verplichting tot aansluiting op het distributienet voor elektriciteit, gas, en warmte (art. 6.10) is niet van toepassing. Er kan natuurlijk altijd op vrijwillige basis worden gekozen voor een dergelijke aansluiting.