10/11/2025
«Så fint det har blitt i Drammen!»
Er en setning vi drammensere ofte hører. Og med rette: Union, Elveparken og nye byrom har forandret identiteten vår. Bybrua, sykehuset og stasjonen er i ferd med å knytte oss enda tettere sammen. Drammen har gått fra å være «den stygge andungen» til å bli et forbilde når det gjelder urban fornyelse.
Men nå som de store løftene er på plass – hva blir neste kapittel?
Vi tror tiden er inne for å åpne dørene og ønske alle velkommen til å være med på å forme Drammen videre. Neste steg er å blåse nytt liv i sentrum. For det unike med Drammen er at sentrum bobler av potensial – her er det plass til nye ideer, initiativ og impulser.
I den nye kommuneplanen inviterer kommunen til nettopp dette, gjennom å åpne for mindre innfill-prosjekter i områder satt av til sentrumsformål – uten krav om reguleringsplan, så lenge eiendommen er under 700 m².
Derfor lanserer Arkitektkontoret Nils Tveit, i samarbeid med Næringsforeningen i Drammensregionen, en idékonkurranse: En åpen invitasjon til alle som har hjerte for Drammen til å vise fram hva byen kan bli.
Om du er arkitekt, kunstner, landskapsarkitekt, byutvikler – eller rett og slett en kreativ sjel – vil vi høre fra deg!
Målet er å skape et utstillingsvindu for Drammens kreative miljø, en arena for å diskutere muligheter, inspirere tomteeiere og bygge nye forbindelser.
Se https://nilstveit.no/drom-for-drammen/ i bio for informasjon om konkurransen! 👏